Oddziały







Stowarzyszenie Księgowych
w Polsce jest
od 1989r członkiem
Międzynarodowej Federacji
Księgowych (IFAC)
IFAC International Federation
of Accountants (IFAC)

Siedem taktyk marketingowych dla małych firm księgowych

1. Zadbaj o swój profil na LinkedIn
Prawdopodobnie posiadasz profil na LinkedIn, ale kiedy ostatnio go aktualizowałeś? Chyba wieki temu. To poważny błąd, ponieważ LinkedIn jest uznawany za najpopularniejszą sieć zawodową. Wszystkie treści zamieszczone na tym portalu można odszukać za pomocą wyszukiwarki, więc należy zoptymalizować swój profil, aby dać się znaleźć potencjalnym zleceniodawcom.
Upewnij się, że nagłówek opisujący twoją pracę zawiera odpowiednie słowa kluczowe. Musi on być również interesujący i atrakcyjny – w końcu wyświetla się zaraz obok imienia i nazwiska. Pamiętaj też o aktualnej i profesjonalnej fotografii. Uzupełnij sekcje dotyczące biografii, dbając o styl wypowiedzi i rzeczowość informacji. W sekcji „kontakt” umieść linki do profilów w innych sieciach społecznościowych. Poproś kolegów po fachu i klientów o rekomendacje.
2. Bądź aktywny w mediach społecznościowych
Media społecznościowe są najlepszą platformą na rozpoczęcie działań marketingowych. Profil na LinkedIn to nie wszystko, rozejrzyj się dookoła i zobacz, jakie sieci są popularne w twojej niszy. Bądź obecny poprzez zakładanie profili i aktywny udział w życiu społeczności. Pamiętaj, aby regularnie aktualizować swój profil, udzielać profesjonalnych porad w dyskusjach online i dzielić się doświadczeniem.
Twitter
Przy korzystaniu z Twittera najlepiej robić to regularnie. Do tego służą specjalne narzędzia zarządzania aktywnością na portalach społecznościowych, dzięki którym można wcześniej zaplanować wpisy. Twitter pomaga zbudować wokół swojej firmy grupę zainteresowanych osób. Posty można wyszukiwać, dlatego używaj słów kluczowych ważnych dla twojej branży.  
Facebook
Facebook może być dobrym posunięciem, ale zanim utworzysz profil, pomyśl, czy nie przeszkadza ci dzielenie się informacjami osobistymi. Aby stworzyć profil biznesowy, najpierw trzeba mieć profil personalny. Będziesz również potrzebował czasu na aktualizowanie strony – możesz to robić za pomocą narzędzi wspomnianych wcześniej.
Pinterest
Pinterest to interesująca opcja. Obecnie sieć ta zyskuje coraz większą popularność wśród różnych odbiorców. Można umieszczać tam posty ze swojego bloga, prezentacje z serwisu Slideshare lub artykuły, które piszesz na inne strony internetowe lub blogi.  
YouTube
Czy kiedykolwiek myślałeś o założeniu konta na YouTube? Pewnie nie wiesz, ale YouTube jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką po Google. Nagrywając filmy za pomocą smartfona i narzędzi edycji video, z łatwością stworzysz własny kanał i zaczniesz promować swoją wiedzę.
3. Poproś obecnych klientów o referencje
Dobrym pomysłem jest poproszenie obecnych klientów i firm, z którymi współpracujesz, o polecenie twoich usług innym. Taka prośba nic cię nie kosztuje, a osoby zadowolone ze współpracy na pewno chętnie będą cię polecać. Jeśli klient do ciebie wraca, możesz zaproponować mu zniżkę. Możesz również oferować promocje osobom, które pomogą ci zdobyć nowych klientów – np. 10% rabatu opłaty miesięcznej.
4. Utrzymuj kontakty z ludźmi z branży
Chociaż księgowi nie są zwykle typami ekstrawertyków, dobrze dogadują się w swoim gronie. Nie możesz ukrywać się w swoim biurze z nadzieją, że telefon zacznie dzwonić. Obecnie księgowi są coraz bardziej aktywni i utrzymują kontakty z potencjalnymi zleceniodawcami. Należy pomyśleć, z kim chcemy współpracować. Jeśli twoim celem jest branża kreatywna, to powinieneś znaleźć w sieci lokalne spotkania w tej branży i wziąć w nich udział, aby poznać jak najwięcej osób. Ta taktyka wymaga wiele wysiłku, ale pozwala też uzyskać bardzo dobre efekty.
5. Dziel się swoimi sukcesami i opisami przypadków
Ustanawiaj i kultywuj relacje z klientami – dzięki temu będziesz mógł gromadzić informacje o wyzwaniach związanych z rachunkowością, z jakimi na co dzień zmagają się firmy. Te historie w połączeniu z zaproponowanymi przez ciebie rozwiązaniami będą świetnymi opisami przypadków, którymi możesz dzielić się, aby pokazać swoje doświadczenie. Oczywiście nie wolno ujawniać danych klientów, ale na podstawie takich historii możesz pisać posty na bloga, a następnie promować je w sieciach społecznościowych. Interesujące wyzwania i oryginalne rozwiązania problemów będą dowodem twojej wiedzy i zdolności.  
6. Stwórz świetną stronę internetową
Jeśli myślisz, że wystarczy ci prosta strona internetowa, jesteś w dużym błędzie. Kiedy ostatnio dodałeś coś na swojej stronie? Jeśli nie aktualizujesz jej regularnie, nie możesz oczekiwać, że będzie ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Poniżej kilka rad, jak przekształcić swoją stronę internetową, aby przyciągała nowych klientów i była ciekawa dla użytkowników.
Dane kontaktowe umieść w miejscu dobrze widocznym. Dodaj linki do swoich profili w sieciach społecznościowych. Podstawowa treść powinna być raczej krótka: 2-3 akapity. Wygląd strony powinien wzbudzać zaufanie – użycie gotowych szablonów jest dozwolone, pod warunkiem, że ocieplisz je nieco, dodając spersonalizowaną zawartość. Jeśli nie stać cię na usługi profesjonalnych webmasterów, skorzystaj z WordPress. Jest to przyjazna użytkownikowi platforma, która pomoże ci szybko dostosować każdy element strony.  
7. Opracuj strategię marketingową
Każdy profesjonalny księgowy potrzebuje solidnego planu marketingowego. Musisz opracować mapę drogową prowadzącą do sukcesu i ustanowić podstawowe zasady komunikacji z potencjalnymi klientami. Ten rodzaj planu pomoże ci stworzyć profile klientów i zgromadzić cenne informacje dla dalszych działań marketingowych.
Bez określonego planu i procesu marketingowego nie będziesz w stanie ocenić efektów i rentowności inwestycji (ROI). A to każdy księgowy chciałby wiedzieć. Potrzebujesz niezawodnego mechanizmu do oceny sukcesu, a strategia marketingowa będzie najlepszym źródłem informacji.  
Księgowość często jest postrzegana jako nudna branża, niemająca nic ciekawego do zaoferowania w marketingu. To oczywiście nie jest prawda. Wielu księgowych chce współpracować z konkretnymi klientami – marketing dostosowany do docelowego odbiorcy pomoże w zdobyciu specjalizacji i rozpoznawalności w danej branży.

Opracowanie i tłumaczenie: Dział współpracy z zagranicą SKwP, na podstawie artykułu 7 Marketing and PR Tactics for Small Accounting Firms, Kate Bones w: accountingweb.com

Polecamy

  • Kaledarium
  • Filmy
  • Księgowi Przyszłości
  • Folder SKwP
  • Etyka zawodowa w rachunkowości
  • Obchody Dnia Księgowego
  • Współpraca

  • Wydawnictwo RACHUNKOWOSC
  • PIBR
  • KSR
  • PTE